2013-11-22 14:54:07

ŠKOLSKI POVRTNJAK: Jesenja priprema tla za proljetnu sadnju

Jedna od zahtjevnijih ekoloških aktivnosti u ovoj školskoj godini podizanje je školskog povrtnjaka. Poznato je da smo i kao škola, a i naši učenici ponaosob, stekli niz priznanja za sudjelovanje na lokalnim i državnim natječajima i smotrama vezanim za ekologiju i uređenje školskog dvorišta.

Ipak, nedostajala je jedna stavka koja bi upotpunila sliku eko-škole, a  to je povrtnjak – mjesto za sadnju začinskog bilja, bobičastog voća i raznolikih povrtlarskih kultura. Osim gotovih ekoloških proizvoda za konzumaciju, povrtnjakom ćemo dobiti i svojevrsni laboratorij na otvorenom, mjesto za edukaciju i stjecanje vještina u sadnji i održavanju bilja, pokazni poligon za dopunu nastavnih cjelina u kojima se uči o razvoju i rastu biljaka.

 

Kao što znamo iz iskustva vlastitog vrta u dvorištu ili vinogradu, parcela na kojoj uzgajamo povrtne kulture, jednako kao voćnjak i cvjetnjak, traži našu pažnju i zahtijeva aktivnost kroz cijelu godinu, od jesenske pripreme i proljetne sadnje, održavanja i zalijevanja kultura kroz ljetne mjesece, do ubiranja plodova i njihove prerade u zimnicu. Jedan takav zaokruženi ciklus uzgoja i berbe plodova iz vlastitog vrta provest ćemo ove školske godine u koordinaciji učiteljice prirode i biologije Sonje Grgac, koja je potaknula i ovu prvu fazu pripremnih koraka podizanja školskog povrtnjaka. Jesenji radovi tako podrazumijevaju duboko oranje zemlje,  bez kojeg ne možemo očekivati potrebnu rahlost i prozračnost zemlje koja je godinama mirovala. Uz to možemo spomenuti i radove na proširenju voćnjaka, kopanje rupa i sadnja novih voćaka koje koordinatorica provodi u suradnji s učiteljem tehničke kulture Tomislavom Lekom. S radovima na povrtnjaku nastavit ćemo na proljeće daljnjim postupcima pripreme za sadnju, gnojidbom tla te formiranjem i raspodjelom gredica.

 

 

Ideja koordinatorice je da školski povrtnjak obiluje različitim kulturama prikladnim za naše podneblje pa će se formirane gredice moći zasaditi omiljenim ljetnim povrćem kao što su rajčice i tikvice, neizostavnim grahoricama i kupušnjačama, korjenastim i lukovičastim povrćem, ali i začinskim biljem poput origana i ružmarina te bobičastim voćem kao što su jagode. Izbor kulture za sadnju te radovi na uzgoju posađenog bilja prepustit će se razredima koji se odluče na formiranje razredne gredice. Osim sadnje, u svrhu uzgoja željenog povrća, gredica će moći i poslužiti kao mjesto za provođenje eksperimenta u brzini rasta, uvjetima i razlikama unutar iste kulture, npr. paprikama, njihovoj otpornosti na sušu i razlikama u okusu kada dozru. Školski povrtnjak zapravo otvara puno mogućnosti. Učenici će tako uz vodstvo svojih učiteljica proširiti znanje o ekološkom uzgoju i značaju povrća u prehrani, ali se i zabaviti aktivnostima na otvorenom.


Osnovna škola Dugo Selo